Bekijk de trainingen voor open inschrijving.
Bekijk de mogelijkheden.
Bewaren
Bewaren
Coöperatieve leerstrategieën waren voor mij volledig nieuw, maar wat we in de bijeenkomst tijdens de Post-HBO NT2 leerden, klonk meteen nuttig, praktisch en logisch. Vandaar dat ik er meteen mee aan de slag ben gegaan.
Vooral de uitspraak: ‘Als je een vraag stelt aan de klas, is die vraag belangrijk genoeg voor alle leerlingen om over na te denken’, bleef bij mij hangen.
Olga Franse, adviseur RPCZ, trainster Kagan Coöperatief Leren:
“Er was écht iets gebeurd in die school.”
“Ja, dit wil ik leren!” Dat was direct duidelijk voor Olga toen zij kennismaakte met de onderwijsmethodiek van Dr. Spencer Kagan (1944, VS). ‘Het draait allemaal om betrokkenheid’, zo luidt het motto van deze methode. Olga: “En dat is precies wat deze methode bewerkstelligt: betrokkenheid van kinderen. Want wat heb je eraan als maar één kind van de dertig mag antwoorden op de vraag die jij klassikaal stelt? Kagan stelt samenwerking in teams centraal. Niet gewoon ‘werken in groepjes’, nee, het gaat om gestructureerd samenwerken, zodanig dat alle leerlingen aan bod komen.
Op dinsdag 16 mei verzamelde een groep enthousiaste deelnemers op Obs de Schatgraaf in Arnhem voor de masterclass van Christi Brown, een internationaal gecertificeerde Kagan trainer uit de Verenigde Staten. De groep was divers met deelnemers van scholen die al jaren met coöperatief leren werken, scholen die net 1 of 2 jaar bezig zijn en scholen die nog helemaal niet met coöperatief leren werken en zich wilden oriënteren.
Na een kort welkomstwoord van Carola Riemens (Bazalt) en Christi Brown, zijn de deelnemers in kleine groepen de klassen in gegaan om daar met eigen ogen te zien hoe leraren van de Schatgraaf coöperatieve structuren inzetten in hun lessen. Naast dat iedereen het erg leuk vond om in een andere school in de klassen te kijken, vielen ook de effecten op: "Mooi om te zien wat het doet in een klas, met de kinderen" en "De betrokkenheid is zo hoog!".
Na het uitwisselen van ervaringen, binnen een coöperatieve structuur, startte Christi Brown met de masterclass. Tijdens de masterclass heeft Christi gebruik gemaakt van coöperatieve structuren, de structuur 'Genummerde Koppen bij Elkaar' in het bijzonder. De deelnemers hebben hierdoor zelf de structuren en de kracht van coöperatief leren ervaren. Afsluitend is zij ingegaan op de verschillende leraarrollen en het ontwerpen van een coöperatieve les.
Heb jij ook interesse in Kagan coöperatief leren of zou jij op je school ook graag samen met ons ‘de klasdeuren’ open zetten voor geïnteresseerden van andere scholen?
Neem gerust contact met ons op
Bewaren
Bewaren
Ideeën voor in de klas? hieronder een praktijk ervaring met de cooperatieve activiteit Vraag&Ruil.
Sandra Brenner, leerkracht van openbare basisschool De Kleine Keizer in Den Haag, doet elke week Vraag&Ruil met de woorden van de week. Niet alleen is de sfeer in de groep enorm verbeterd en verloopt de uitvoering nu soepel, ook de resultaten voor woordenschat zijn enorm omhoog gegaan. In groep 6 had het merendeel van de leerlingen vaak een onvoldoende of zwak. Dit jaar hebben alle leerlingen minimaal een voldoende voor de methodegebonden toetsen. Een enorme prestatie met slechts enkele minuten investering per week!