Olga Franse, adviseur RPCZ, trainster Kagan Coöperatief Leren:
“Er was écht iets gebeurd in die school.”
“Ja, dit wil ik leren!” Dat was direct duidelijk voor Olga toen zij kennismaakte met de onderwijsmethodiek van Dr. Spencer Kagan (1944, VS). ‘Het draait allemaal om betrokkenheid’, zo luidt het motto van deze methode. Olga: “En dat is precies wat deze methode bewerkstelligt: betrokkenheid van kinderen. Want wat heb je eraan als maar één kind van de dertig mag antwoorden op de vraag die jij klassikaal stelt? Kagan stelt samenwerking in teams centraal. Niet gewoon ‘werken in groepjes’, nee, het gaat om gestructureerd samenwerken, zodanig dat alle leerlingen aan bod komen.
Structuren
De Kagan-methode kent meer dan 250 verschillende ‘structuren’: manieren om leerstof over te brengen en te laten verwerken, om onderlinge verbondenheid te creëren - zogenoemde klas- en teambouwers - en klassenmanagementtools. De leerkracht bepaalt welke het best passen bij het lesdoel van dat moment. De leerkracht wil bijvoorbeeld de kinderen nieuwe woorden leren over de lente. Ze kiest voor de structuur Vraag & Ruil: alle kinderen krijgen een kaartje met een woord erop, ze mogen dan door de klas lopen om hun kaartje met die van een ander te ruilen.
Andere sfeer
De leerkracht krijgt dus een hele gereedschapskist vol met tools en ‘structuren’ waarmee hij of zij de klas kan bedienen en vooral kan bereiken. Op heel veel verschillende manieren. Manieren die recht doen aan het kind en die het kind ook leuk vindt. Olga: “Zo was ik voor de zomer bij een school waar een leerkracht veel last had van gedragsproblematiek bij haar leerlingen. Zij is in de zomervakantie op zoek gegaan naar andere manieren dan klassikaal lesgeven en kwam uit bij dit gestructureerde coöperatief leren. Na de zomer is ze er consequent mee begonnen. Toen ik in het najaar weer eens terug was, was er echt iets gebeurd in die school. Je voelde de andere sfeer al bij de kapstokken bij wijze van spreken.”
Klein beginnen
“Je kunt heel goed klein beginnen. Bijvoorbeeld voorkennis ophalen bij de introductie van een nieuw onderwerp: ‘Gisteren hebben we het gehad over de Batavieren, wat weet je daar nog van? Maak rijtjes in je hoofd, zoek een klasgenoot en vertel elkaar je rijtje. In een Tweepraat met je liniaalstem. Dat kan al werken. Bevalt het? Dan breid je het langzamerhand uit, al of niet met behulp van een training.”
Olga Franse
Gecertificeerd Kagan trainer