alles draait om betrokkenheid

Het is altijd fijn om complimenten te krijgen maar in tijden van…
  Wij kennen de kracht van coöperatieve werkvormen. Esther Monfils, auteur van onze…
Carola Riemens mocht de Leerkrachten van groep1-2 en 3 het certificaat overhandigen…
Coöperatieve Werkvormen voor elke groep en ieder vak Als je coöperatieve werkvormen…
De tip voor deze kaartjes kregen we via een Kagan Coach Cooperatief…
Waarom houden sommige leerlingen vol als het tegenzit en blinken ze uit…

Individueel een training volgen?

Een training Kagan Coöperatief Leren organiseren op school?

Een training Kagan Coöperatief Leren organiseren op school? Dat kan! We bieden…
Individueel deelnemen aan een training? Bekijk de trainingen voor open inschrijving. 
Previous Next

Op 21 februari hebben verschillende leerkrachten een dag training Kagan Coöperatief Leren in de praktijk van een basisschool gevolgd. De cursus werd gegeven op het RKBS de Arenberg. Met dank aan het team van de Arenberg waar wij gastvrij ontvangen zijn en waar we de inspiratie, flexibiliteit, enthousiasme en de kwaliteit van de coöperatieve structuren hebben kunnen zien! Stuk voor stuk hebben de leerkrachten enthousiast laten zien wat coöperatief leren hen en de leerlingen brengt. RKBS de Arenberglogo

Enkele uitspraken van deelnemers:
Con de Groot, Maria Reginaschool - Steenbergen
“Nu ik lessen in de praktijk heb gezien denk ik nog meer : Wauw, wat goed!!
Claudia Mulder, OBS de Albatros - Dordrecht
"Leren van het ervaren, je wordt enthousiast van het zien van de verschillende structuren in de praktijk. Snel toepasbaar!"
Evke van Schelt, CBS Het Talent - Den Hoorn
"Kijkje in de toekomst dit kan ook op jouw school! Niet luisteren en lezen maar voelen en ervaren"

Wilt u deze ervaringen in de praktijk zelf opdoen? Kijk hier voor meer informatie of inschrijven.

Bewaren

Bewaren

Succesverhaal Coach Kagan Cooperatief leren

"Het is bijna 2 maanden geleden dat ik naar Amerika vertrok. Het voelt nog alsof het gisteren was. De hele reis en de bijbehorende ervaringen maakten mij een vele opzichten een beter persoon."

Van 11 t/m 15 juli is Tamara Kamman naar Orlando geweest, naar de Kagan Summeracademy. Zij heeft een coachopleiding Coach Kagan Cooperatief leren gevolgd bij Bazalt en werkt op RKBS “de Arenberg” in Zevenbergen. Wie wilde kon reageren, Tamara deed mee, schreef een motivatie waarom zij graag naar the Kagan Summeracademy wilde en won een vijfdaagse training Kagan Cooperatief leren.

Samen leer je meer en beter

Het is een hele uitdaging: alle leerlingen motiveren en actief betrekken bij de les. Het wordt nog mooier als je ze ook nog veel van elkaar laat leren. Bij dr. Spencer Kagan, een van de grondleggers van het coöperatief leren, staan zowel de cognitieve als de sociale vaardigheden centraal. Zijn aanpak krijgt wereldwijd veel bijval. Wat is zijn geheim?

Ook de bekende onderwijswetenschappers als Robert Marzano (Wat werkt in de klas) en John Hattie (Visible Learning) hebben dat aangetoond en zijn een warm pleitbezorger van de aspecten die Spencer Kagan heeft uitgewerkt in zijn aanpak van coöperatief leren. Kagans gestructureerde vorm van coöperatief leren verhoogt de betrokkenheid bij leerlingen en heeft een positieve invloed op leerprestaties, persoonlijkheidsontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling en metacognitie. Ook uit andere studies blijkt dat coöperatief leren tot significant betere leerprestaties kan leiden dan individueel leren. Kagan Coöperatief Leren is zeer effectief in het basisen speciaal onderwijs, maar wordt inmiddels ook op het vo en mbo toegepast.

Hechte samenwerking

Directeur Maas van Beek van twee Zevenbergse basisscholen onderstreept deze conclusies. ‘Op De Arenberg werken we in alle groepen met coöperatief leren. Ik ben bijzonder positief over de resultaten. En dan niet alleen over de leeropbrengsten, maar ook de tevredenheid van leerlingen, ouders en leerkrachten is gestegen. De hechte samenwerking die coöperatief leren voorstaat, heeft hier nadrukkelijk aan bijgedragen. Samenwerken zit mensen blijkbaar in het bloed. Dat vinden we leuk en daar worden we blij van. Ook de leerkrachten ervaren dit. Ze zien dat de leerlingen meer betrokken zijn, dat ze de stof leuker en uitdagender vinden en dat er nog steeds progressie in zit. En dat stemt de leerkracht natuurlijk weer positief.’

Download het volledige artikel uit PO Management, editie april 2016. 

 

Nu bereik ik alle leerlingen

Coöperatief Leren, bijna alle onderwijsprofessionals kennen het begrip. De aanpak, die de Amerikaanse Dr. Spencer Kagan daarvoor ontwikkelde, is wereldwijd bekend en dat komt vooral door de coöperatieve structuren. HCO-adviseurs Iris Borup en Sandra Lousberg volgden de Kagan-bootcamp in Amerika en zijn vastbesloten zoveel mogelijk scholen de essentie van Coöperatief Leren te laten ervaren.

‘Een aanpak, een methodiek, we hebben lang gebrainstormd over een passende term voor Kagan Coöperatief Leren,’ vertelt Iris. ‘Ik vind het een gedachtegoed waarbij betrokkenheid centraal staat. Het is een organisatorisch hulpmiddel om tot sociale verbondenheid en betere leerresultaten te komen. Je bent bezig met ontwikkeling op verschillende terreinen.’ Sandra: ‘Het is geen kunstje, je moet het vóelen. In Amerika leerden we meer over de achtergrond van groepsprocessen, het sociale aspect is nog belangrijker geworden in de trainingen.’

Download het artikel uit HCO nieuws, editie oktober 2015.

‘Als er iemand ‘voor het echie’ komt kijken, dan is de toon van de feedback een belangrijk deel van het leerproces’

Kagan Coöperatief Leren bij De Meridiaan

Een interview met directeur René Veenstra van De Meridiaan (SKBA) in Alphen aan de Rijn. De school heeft ca. 400 leerlingen.

Bij de Meridiaan in Alphen aan de Rijn constateerde men anderhalf jaar geleden na een audit dat er nog winst te boeken viel met betrekking tot samenwerkend leren. De toenmalige directeur had al eerder ervaring opgedaan met Kagan Coöperatief Leren en na een workshop van Carola Riemens (Bazalt), besloot de directie van de Meridiaan met een paar collega’s te gaan kijken op een school in de buurt.

Na een snelle start met een kleine groep leerkrachten, volgden in de nazomer en het najaar van 2015 twee dagdelen training voor het gehele team en MomentCoaching voor alle 30 leerkrachten. Ofschoon sommige leerkrachten aanvankelijk kritisch stonden ten aanzien van de coaching op de werkvloer, was na afloop iedereen overtuigd van het nut ervan. ‘Als er iemand ‘voor het echie’ komt kijken, dan is de toon van de feedback een belangrijk deel van het leerproces’, aldus René Veenstra. De coaching leverde de leerkrachten meer winst op dan zij zelf van te voren vermoed hadden!

Inmiddels constateert René Veenstra dat het werken met Kagan Coöperatief Leren een positief effect heeft op de sfeer en het sociaal-emotionele klimaat in de klas. Echt zicht op de effecten met betrekking tot samenwerkend leren heeft hij nog niet. De professionalisering rondom Kagan Coöperatief Leren loopt nog een heel jaar door. In dat jaar zullen er keuzes gemaakt worden t.a.v. de werkvormen waarmee de school gaat werken en tevens zoekt men de verdieping op door ook nieuwe leerkrachten vaardig te maken in het werken met Kagan Coöperatief Leren.

 

Kagan Coöperatief Leren is een project van :

  Logo Bazalt Groep liggend links RGB 2.0