alles draait om betrokkenheid

Het is altijd fijn om complimenten te krijgen maar in tijden van…
  Wij kennen de kracht van coöperatieve werkvormen. Esther Monfils, auteur van onze…
Carola Riemens mocht de Leerkrachten van groep1-2 en 3 het certificaat overhandigen…
Coöperatieve Werkvormen voor elke groep en ieder vak Als je coöperatieve werkvormen…
De tip voor deze kaartjes kregen we via een Kagan Coach Cooperatief…
Waarom houden sommige leerlingen vol als het tegenzit en blinken ze uit…

Individueel een training volgen?

Een training Kagan Coöperatief Leren organiseren op school?

Een training Kagan Coöperatief Leren organiseren op school? Dat kan! We bieden…
Individueel deelnemen aan een training? Bekijk de trainingen voor open inschrijving. 
Kagan level 1 - online

Het is altijd fijn om complimenten te krijgen maar in tijden van corona wel erg fijn. Een van de deelnemers aan de training Kagan level 1 Dag 1 online stuurde het volgende

"Ik wil Marije en Joost bedanken voor de studiedag van afgelopen donderdag. Bijzonder om te merken dat een heleboel dingen best wel online kunnen. Complimenten daarvoor."
- Sienie Brouwer Intern begeleider Interschool, basisschool voor anderstaligen Ter Apel-

Coöperatieve werkvormen en de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes

safe image

 

Wij kennen de kracht van coöperatieve werkvormen. Esther Monfils, auteur van onze uitgave Breinhelden, past deze werkvormen ook toe bij haar stoplichtmethode om kinderen tafels aan te leren.

Ze heeft een blog geschreven over het gebruik van coöperatieve werkvormen en de Tafelmethode met Stoplichtkaartjes! Hierin beschrijf ze verschillende coöperatieve werkvormen die goed in te zetten zijn bij de methode en waar je het materiaal dat je gratis op de website kunt downloaden bij kunt gebruiken. Met coöperatieve werkvormen betrek je écht alle kinderen bij jouw les! En dat is voor het leren van de tafels erg belangrijk.

🚦 https://www.stoplichtkaartjes.nl/het-gebruik-van-cooperatieve-werkvormen-bij-de-tafelmethode-met-stoplichtkaartjes/

Wat een superleuk én handig boek coöperatieve werkvormen hebben jullie geschreven. Er staan weer zoveel inspirerende ideeën in! Vooral de ' lege' formats waarin je je eigen lesstof kwijt kunt, zijn handig.

Ineke Arens - Bs De Vijfhoeven Vlijmen

Coöperatieve Werkvormen voor elke groep en ieder vakCooperatieve werkvormen cover

Als je coöperatieve werkvormen gebruikt, zijn alle deelnemers in je groep betrokken bezig. Er is niet slechts één leerling die antwoord geeft, maar iedereen denkt na over een antwoord en bespreekt dat met zijn teamgenoten (vaak in twee- of viertallen). De teamgenoten geven feedback. Door leerlingen op deze manier te laten samenwerken, verbeteren hun leerresultaten aanzienlijk, zo blijkt uit onderzoek.

Coöperatief Leren is iets anders dan samenwerken of groepswerk. Bij ‘normaal’ groepswerk zie je vaak dat enkele teamleden de kar trekken en de rest achterover leunt. Dit bevordert de leerprestaties juist niet. Daarom bedacht dr. Spencer Kagan een aantal coöperatieve werkvormen, waarin de basisprincipes van goed coöperatief leren ingebouwd zijn: elke leerling doet mee en ieder groepslid is aan te spreken op het eindresultaat.

In dit boek vind je 59 van deze coöperatieve werkvormen. Het zijn didactische structuren: de werkwijze/structuur staat vast, maar de inhoud niet. Die voeg je zelf toe. Dit betekent dat je deze structuren kunt inzetten in iedere groep en voor elke les. Zowel in primair en voortgezet onderwijs als beroepsonderwijs. Bij elke Kagan-structuur staan concrete tips voor toepassingen.

 

Bekijk en bestel hem hier

 

Kagan Coöperatief leren voor jonkies

Carola Riemens mocht de Leerkrachten van groep1-2 en 3 het certificaat overhandigen voor het volgen van de module Kagan Coöperatief Leren voor Jonkies.

Hiermee hebben ze specifieke kennis en vaardigheden opgedaan over het aanleren van structuren, sociale vaardigheden en Klassenmanagement in de onderbouw.

Volgende cursus staat alvast gepland op 20 januari 2021.

 

Ervaringen van de deelnemers
"Bedankt voor de fijne, praktische cursus! Vooral de opbouw van de structuren bij jonge kinderen spreekt me erg aan! Stond onder één van de evaluatieformulieren"
"Ik ben erg geënthousiasmeerd en ga de nieuw geleerde werkvormen in mijn groep 1-2 meteen toepassen!"
 
Aangeleerde hulpeloosheid voorkomen? 12 tools om een growth mindset te stimuleren

Waarom houden sommige leerlingen vol als het tegenzit en blinken ze uit op school, terwijl anderen gemakkelijk opgeven,Waarom houden sommige leerlingen vol als het tegenzit en blinken ze uit op school, terwijl anderen gemakkelijk opgeven,zich terugtrekken en minder goede cijfers halen? Er bestaan twee theorieën die het verschil tussen leerlingendie goed presteren en leerlingen in de gevarenzone beter verklaren dan het verschil in hun intellectuele capaciteiten:de theorieën over de growth mindset en over aangeleerde hulpeloosheid. Hiermee kunnen we voorspellen wieveerkracht zal tonen en wie op zal geven. Door deze theorieën te begrijpen en toe te passen, kunnen we een growthmindset cultiveren en aangeleerde hulpeloosheid voorkomen.

pdflees het hele artikel...

Pagina 1 van 4

Kagan Coöperatief Leren is een project van :

  Logo Bazalt Groep liggend links RGB 2.0