alles draait om betrokkenheid

Nieuwe woorden leren? Trek eerst een sprintje!

[Breinvriendelijkonderwijs - principe 1: Voeding]breinvriendelijk principe1

Zitten je leerlingen te zwoegen op rijtjes Engelse woorden en wil je ze graag helpen? Stuur ze dan naar buiten, het schoolplein op. En laat ze daar twee keer drie minuten sprinten. Uit onderzoek blijkt dat dit werkt.

Wat zou Michiel de Ruyter hiervan vinden?   

breinvriendelijk principe3[Breinvriendelijk onderwijs - principe:3 Sociaal

Wat was Michiel de Ruyter eigenlijk voor een man? Was hij aardig of nors, of ook weleens bang? Vond hij het fijn op zee? En waarom is hij niet eerder gestopt met zijn werk? Het lijken misschien onbelangrijke vragen. Maar leerlingen blijken hiervan juist veel te leren.  

Wat opletten in de klas zo moeilijk maakt

breinvriendelijk principe5[Breinvriendelijk onderwijs - principe 5: Aandacht]

Hoe lang denk je dat je de aandacht van leerlingen kunt vasthouden als je een nieuwe les begint? Tien minuten? Een kwartier? Vergeet het maar. Al binnen 30 seconden dwalen de hersenen van je luisteraars af. Afdwalen is nu eenmaal wat het brein het liefste doet.

Balanceren tussen chaos en verveling

[Breinvriendelijk onderwijs - principe 6: prikkels]

breinvriendelijk principe6Als apen mogen kiezen: óf ze krijgen elke keer de lekkerste beloning, óf ze krijgen diverse voedselbeloningen, dan kiezen ze voor het tweede. Zelfs als het betekent dat ze een minder lekkere beloning krijgen, geven ze de voorkeur aan afwisseling.

Kagan Coöperatief Leren is een project van :

  Logo Bazalt Groep liggend links RGB 2.0