De essenties
Je krijgt meer kennis van en inzicht in:
- De verschillende manieren om door middel van emoties het leren positief te beïnvloeden
- De werking van spiegel neuronen en hoe je dit kunt gebruiken in je onderwijs
- Hoe het tiener- en adolescenten brein zich ontwikkelt
Doelgroep(en)
Directies, IB-ers en leraren PO en VO
Doelen/ resultaat
Na deze 2 workshops ben je in staat om met de kennis over het lerende brein bewust te kiezen voor de inzet van coöperatieve structuren en andere tools zodat je je leerlingen betrokken houdt bij je les. Als 21ste -eeuws leraar weet je wat je leerlingen nodig hebben om gemotiveerd de les te volgen en heb je een uitgebreid repertoire om daar bij aan te sluiten.
Inhoud & Werkwijze
We hebben een keuze. We kunnen lesgeven op een manier die is afgestemd op hoe de hersenen van nature leren. Als we dat doen, leren onze leerlingen meer en sneller. Ze nemen meer op en onthouden het beter. En ze hebben meer plezier in het leren. De hersenen zijn gemaakt om bepaalde soorten informatie, en informatie die op een bepaalde manier wordt gepresenteerd, op te pikken, te verwerken, te onthouden en terug te halen. Als we begrijpen hoe de hersenen het beste functioneren, kunnen we onze manier van lesgeven afstemmen op hoe de hersenen het beste leren.
Na level 2 is je onderwijs breinvriendelijk(er) omdat je heel veel activiteiten en structuren kent en toepast, die aansluiten bij hoe ons brein het beste leert.
Je leert 5 structuren in te zetten voor informatieverwerking die leren stimuleren en kans verhogen op het beklijven van de leerstof.
Tijdens de workshops is er voldoende ruimte voor interactie zodat praktijk ervaringen met elkaar gedeeld kunnen worden. Ook zal er ruimte vrij gemaakt worden de gepresenteerde stof om te zetten naar de eigen lespraktijk.
Literatuur
Verplicht: Breinvriendelijk onderwijs - Tools, tips en structuren