Fasen voor de invoering van Kagan Coöperatief Leren
Fase 1 Training, coaching en toepassing in de praktijk
Mogelijke scenario’s voor fase 1: starten met Kagan Coöperatief Leren.
Fase 2 Capaciteitenopbouw
Om verandering voor een langere tijd vast te houden is het belangrijk dat scholen werken aan het opbouwen van interne capaciteit. Onderstaande onderdelen zijn vervolgstappen in ondersteuning en implementatie. Deze stappen zijn niet gebonden aan een vaste volgorde, ze kunnen worden ingezet afhankelijk van de behoefte van de school.
Plan
Het is aan te bevelen dat Kagan Coöperatief Leren een afgebakend onderdeel is van de ambitie in het schoolplan of het verbeterplan van de school. Als in de missie en visie uitspraken over betrokkenheid van leerlingen en ontwikkeling van sociale vaardigheden staan is Kagan Coöperatief Leren een passende oplossing.
Training voor onderwijskundig leider(s)
Met uw deelname aan de opleiding Leiding geven aan educatieve veranderprocessen kunt u het implementatieproces van Kagan Coöperatief Leren in uw eigen situatie opzetten, stimuleren, begeleiden en succesvol monitoren vanuit uw kennis en inzicht in veranderprocessen. Voor elke fase van de implementatie van Kagan Coöperatief Leren krijgt u inzichten, werkwijzen en gereedschap om de juiste keuzes te maken als educatief leider of intern veranderaar.
Coaching
Als de leraren gecoacht zijn door externe Moment Coaches is het belangrijk dat interne coaches worden opgeleid. De aanbevolen procedure is
- Werk een jaar met structuren
- Volg de opleiding Coach Kagan Coöperatief Leren
- Loop een jaar mee met externe Moment Coaches en neem dan zelf de coaching over
Coöperatief Leren Centraal Club
De leraren die de opleiding tot Coach Kagan Coöperatief Leren volgen leren hoe ze een CLC Club kunnen leiden; hierin bespreken leraren structuren, delen ideeën met elkaar, lossen samen problemen op en plannen verdere implementatie.
Teamplannen
Leraren van bepaalde jaargroepen, bouwen of vakgebieden ontmoeten elkaar eens in de maand om implementatie te bespreken en elkaar te helpen.
Kagan Coöperatief Leren en vakgebieden
Taal- en rekenspecialisten/-coördinatoren of coaches ondersteunen leraren bij het integreren van structuren in het specifieke vakgebied.
Nieuwe leraren
De school heeft een plan over hoe nieuwe leraren getraind worden, zodat implementatie door kan gaan. Dit omvat de training zoals anderen die gevolgd hebben en coaching en ondersteuning door collega’s.
Kagan Coöperatief Leren lesvoorbereiding/co-teaching
De leraar en de coach bereiden samen een les voor, die op een af te spreken moment samen wordt uitgevoerd in de eigen groep van de leraar. De voorbereiding duurt 15 á 20 minuten, de coach helpt de leraar door actief luisteren en vragen tijdens de voorbereiding van een nieuwe strategie/aanpak, om deze doelgericht in te zetten binnen de les(sen). De leraar en de coach nemen ieder een deel van de les voor hun rekening. De coach geeft de leraar de keuze welke fase van de les hij/zij graag zelf uitvoert. Tijdens het andere deel van de les wordt de leraar gecoacht. Leraar en coach zijn samen verantwoordelijk voor de les.
Fase 3 Volledige inbedding en borging van Kagan Coöperatief Leren in de dagelijkse onderwijspraktijk
Fase 3 is flexibel. In deze derde fase blijft het team onderling ervaringen uitwisselen.
Wij kunnen u ondersteunen met een vervolgtraining gericht op verdere implementatie.
Een Kagan trainer verzorgt een training (2, 3, 4 of 5 dagen) voor uw hele team. Neem contact op met een trainer of stuur een email.
Nieuwe leraar in het team?
Ze kunnen deelnemen aan de trainingen voor open inschrijving om snel mee te kunnen draaien met het team. Data en locaties van trainingen vind je op www.cooperatiefleren.nl/openinschrijving.