alles draait om betrokkenheid

Nu bereik ik alle leerlingen

Coöperatief Leren, bijna alle onderwijsprofessionals kennen het begrip. De aanpak, die de Amerikaanse Dr. Spencer Kagan daarvoor ontwikkelde, is wereldwijd bekend en dat komt vooral door de coöperatieve structuren. HCO-adviseurs Iris Borup en Sandra Lousberg volgden de Kagan-bootcamp in Amerika en zijn vastbesloten zoveel mogelijk scholen de essentie van Coöperatief Leren te laten ervaren.

‘Een aanpak, een methodiek, we hebben lang gebrainstormd over een passende term voor Kagan Coöperatief Leren,’ vertelt Iris. ‘Ik vind het een gedachtegoed waarbij betrokkenheid centraal staat. Het is een organisatorisch hulpmiddel om tot sociale verbondenheid en betere leerresultaten te komen. Je bent bezig met ontwikkeling op verschillende terreinen.’ Sandra: ‘Het is geen kunstje, je moet het vóelen. In Amerika leerden we meer over de achtergrond van groepsprocessen, het sociale aspect is nog belangrijker geworden in de trainingen.’

Download het artikel uit HCO nieuws, editie oktober 2015.

Hoe verhogen we de taakgerichtheid van kinderen?

Een interview met directeur Thea Bootsma van OBS De Schatgraaf in Arnhem. 

Lees het interview.

Samen leer je meer en beter

... en het is veel leuker!

Het is een hele uitdaging: alle leerlingen motiveren en actief betrekken bij de les. Het wordt nog mooier als je ze ook nog veel van elkaar laat leren.

Lees het artikel.

Coach Ineke Arens aan het werk

Ineke Arens, door ons opgeleide coach Kagan Coöperatief Leren op basisschool de Vijfhoeven in Vlijmen werkt mee aan een jeugdcongres over vluchtelingen in Heusden.
Ze heeft op de bijeenkomst verschillende coöperatieve structuren gebruikt, Beurtgooi, Mix Tweetal Gesprek, Rondpraat, en Commentaar op tournee.

Bekijk enkele foto’s. 

Kagan Coöperatief Leren is een gezamenlijk project van :

partner logo bazalt partner logo hco partner logo rpcz