alles draait om betrokkenheid

Succes leidt tot geluk -  of is het omgekeerd?  

breinvriendelijk principe4[Breinvriendelijk onderwijs - principe 4: Emotie]

We denken vaak dat succes gelukkig maakt. Immers: als dingen lukken, word je daar blij van. Dat klinkt logisch. Onderzoek wijst echter in de richting van het omgekeerde: geluk leidt juist tot succes.

Een opmerkelijk onderzoek dat dit idee bevestigt, vond plaats onder artsen. Zij moesten een lastige diagnose stellen bij een patiënt met een leveraandoening. De artsen werden willekeurig in twee groepen verdeeld. De ene helft kreeg een klein zakje snoepjes die er heel lekker uitzagen, maar die ze pas later mochten opeten. De andere helft kreeg geen snoep. Wat bleek? Degenen die vooraf snoep hadden gekregen, stelden vaker de juiste diagnose. Ze namen meer informatie op en overwogen alle opties. Degenen die geen snoep hadden gekregen, gingen vaker af op hun eerste, onjuiste, indruk.

Dit onderzoek was geen toevalstreffer. Soortgelijke onderzoeken tonen dezelfde resultaten. De verklaring is dat de snoepjes zorgden voor een positieve emotie. En mensen die positief gestemd zijn, blijken beter in staat om problemen op te lossen en creatieve oplossingen te verzinnen. Positieve emoties heffen de gevolgen van stress op. Bij stress blokkeert een deel van je brein; je kunt dan veel minder goed nadenken. Positieve emoties zorgen bovendien dat er stoffen in de hersenen vrijkomen die maken dat we ons beter kunnen concentreren. Dit geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen. Zo konden vierjarigen een puzzel beter maken nadat ze eerst aan iets heel leuks hadden gedacht.

De conclusie van de onderzoeken is: eerst streven naar succes en dan pas naar geluk, werkt lang zo goed niet als andersom. Denk je eens in wat dit betekent voor jouw manier van lesgeven. De meeste leraren redeneren: “Als ik de lesstof goed kan overbrengen, halen mijn leerlingen goede resultaten. En dan gaan ze graag naar school.” Dus het geluk vloeit voort uit het succes. Maar wat nu als je dit 180 graden omkeert, zoals onderzoek bepleit? Dan geldt: “Als ik een veilige, blije sfeer in de klas weet te creëren, neemt de kans toe dat mijn leerlingen goede resultaten behalen.”

Probeer het eens uit. Begin de dag bijvoorbeeld met een leuke Teambouwer of Klasbouwer (een coöperatieve teambuildingsactiviteit). En deel wat vaker complimenten uit voordat leerlingen aan een taak beginnen in plaats van erna. Benieuwd wat het effect is!

Kom naar de Kagan-Experience: 13 april 2018
Lesgeven met beweging’ is een van de manieren om breinvriendelijk les te geven. Meer feiten en praktische tips vind je in de Bazalt-uitgave Breinvriendelijk onderwijs van prof. dr. Spencer Kagan.

Spencer Kagan is de grondlegger van de werkwijze voor gestructureerd coöperatief leren.  Zijn didactische werkvormen worden over de hele wereld gebruikt om interactie te structureren, zodat leerlingen meer leren en het klassenklimaat verbetert. Nu gaat Kagan een stap verder: hij integreert de wetenschap van het brein in de dagelijkse lespraktijk. Leraren én leerlingen profiteren daarvan.

Op 13 april is Spencer Kagan in Nederland. De Kagan Experience biedt je kennis over het brein en laat je ervaren wat de prikkels zijn waar je brein op reageert. Je krijgt tientallen tools om je onderwijs breinvriendelijk te maken. Nog steeds op Kagans unieke, interactieve wijze: met coöperatieve structuren die je in iedere les kunt toepassen. Download de brochure of schrijf in.
Dit evenement wordt georganiseerd door Bazalt, HCO en RPCZ.

--> Lees hier meer over de 6 principes van breinvriendelijk onderwijs: voeding, veiligheid, sociaal, emoties, aandacht en prikkels.

Kagan Coöperatief Leren is een gezamenlijk project van :

partner logo bazalt partner logo hco partner logo rpcz