alles draait om betrokkenheid

Het is altijd fijn om complimenten te krijgen maar in tijden van…
  Wij kennen de kracht van coöperatieve werkvormen. Esther Monfils, auteur van onze…
Carola Riemens mocht de Leerkrachten van groep1-2 en 3 het certificaat overhandigen…
Coöperatieve Werkvormen voor elke groep en ieder vak Als je coöperatieve werkvormen…
De tip voor deze kaartjes kregen we via een Kagan Coach Cooperatief…
Waarom houden sommige leerlingen vol als het tegenzit en blinken ze uit…

Individueel een training volgen?

Een training Kagan Coöperatief Leren organiseren op school?

Een training Kagan Coöperatief Leren organiseren op school? Dat kan! We bieden…
Individueel deelnemen aan een training? Bekijk de trainingen voor open inschrijving. 
Dr. Spencer Kagan over de Kagan Coöperatieve Structuren

De Kagan Coöperatieve Structuren zijn wetenschappelijk onderzocht. Ook worden ze onderbouwd door de ervaring van scholen die succes hebben met Kagan Coöperatief Leren. 

De Kagan Coöperatieve Structuren integreren de meest krachtige principes, die volgen uit decennialang onderzoek. Uit de vele positieve effecten uit die onderzoeken blijkt betere leerresultaten, betere onderlinge verhoudingen (ook tussen minderheden en andere culturen), verbeterde sociale vaardigheden en een hogere zelfwaarding en waardering van anderen en de school.

De Kagan Coöperatieve Structuren zijn, zo blijkt uit onderzoek, effectieve gereedschappen voor lesgeven en coöperatief leren, meervoudige intelligentie, persoonlijkheidsontwikkeling, taal en emitionele intelligentie. 

 

Onderzoek over coöperatief leren

Coöperatief leren wordt door veel scholen wereldwijd toegepast. Er is al veel onderzoek gedaan naar de resultaten ervan. Prof. John Hattie en dr. Robert Marzano maakten meta-analyses van de verschillende onderzoeken over coöperatief leren. 

Beide wetenschappers toonden aan dat deze onderwijsaanpak een aantoonbaar positief effect heeft op de prestaties en ontwikkeling van leerlingen, onder een aantal voorwaarden. Zij publiceerden daarover in hun boeken. 
Lees verder: Prof. John Hattie over coöperatief leren.
Lees verder: Dr. Robert Marzano over coöperatief leren.

 

Dr. Robert Marzano over coöperatief leren

Coöperatief leren is één van de negen didactische aanpakstrategieën die het meest van invloed zijn op schoolprestaties. 
Coöperatief leren heeft een gemiddelde effectgrootte van 0.73. In zijn boek Wat werkt in de klas beschrijft hij een aantal bepalende elementen voor het succes van coöperatief leren. De belangrijkste zijn terug te vinden in de onderwijsaanpak Kagan Coöperatief Leren. Andere punten hebben betrekking op de rol van de leraar.

Lees de pagina’s uit zijn boeken Wat werkt op school en Wat werkt in de klas.

 

Kagan Coöperatief Leren is een project van :

  Logo Bazalt Groep liggend links RGB 2.0